torstai 4. joulukuuta 2014

Safari

Reissun aikana vietimme pidennetyn viikonlopun Masai Maralla. Kulkupelinä meillä oli minibussi,jonka katon sai nostettua ilmaan safarilla olon ajaksi. Matkaan lähdettiin 23.10 ja ennen itse varsinaista safaria vietimme yön Narokissa, jonne matka kesti n. 5h. Hotellihuoneelle tuli hintaa n. 20e, jonka kaksi likkaa jakoivat keskenään. Itse safarille hintaa tuli n. 340e. Hinta sisälsi kyyditykset, majoituksen sekä oman kokin, joka valmisti meille ruoat koko safarin ajan. Safaria varten meidän tuli vain itse hankkia vedet.
Matka Narokista Masai Maralle kesti n. 2h ja tie oli erittäin kuoppainen ja välillä tietä ei oikeastaan edes ollut.

Meille oli etukäteen kerrottu, että majoittuisimme teltassa ja perille päästyämme näimmekin pienellä pläntillä valmiiksi pystytettyjä telttoja. Kun kysyimme suihkun sijainnista, sanottiin teltoissamme olevan suihkumahdollisuus. Mietimme hetken, että miten muka pienissä teltoissa voisi käydä suihkussa. Hetken päästä meidät ohjattiinkin "telttoihimme", jotka olivatkin pieniä majoja. Jokaisessa majassa oli kolme sänkyä, wc, suihku ja sähköt.

Iphonen sanoessa sopimuksensa irti, oli uusi Samsungi parempi kuin täydellinen tätä reissua varten.

Majoittumisen jälkeen söimme ja lähdimme safarille. Kuski oli ruokailumme aikana nostanut katon ylös, jotta bussissa pystyisi seisomaan ja ottamaan kuvia. Itse kuvat eivät nyt tule järjestyksessä, mutta kolmen päivän aikana näimme todella paljon eläimiä sekä luontoa. Ennen Afrikkaan lähtöä olin kuvitellut luonnon olevan kuin savannilla, mutta ainoat savannit nähtiin tällä reissulla.

Bongattiin Masai Maralta myös Dumbo

Ryhmäkuva Tansanian rajalla

Kuvista voi päätelläkin, että leijonia oli kaikista mukavin kuvailla.

Safarin yhteydessä käytiin myös Masai- heimon kylässä. Kylään päästäksemme meidän tuli maksaa 1000ksh per naama, joka kuulemma käytettiin lasten koulumaksuihin. Maksun jälkeen saimme ottaa vapaasti kylässä kuvia sekä pääsimme tutustumaan itse taloihin. Heimolaiset esittivät meille kolme erilaista tanssia, joista yhdessä hypättiin korkeutta vaimoista. Se joka hyppäisi korkeimmalle, saisi eniten vaimoja. Kylässä pyörimisen jälkeen heimolaiset möivät käsintehtyjä koruja sekä esineitä. Kuskimme kuitenkin sanoi, että menisimme safarilta lähtiessämme paikkaan, josta voisimme ostaa matkamuistoja edullisemmin. Todellisuudessa safarilta lähdettyämme meidät vietiin pieneen putiikkiin, jossa hinnat olivat erittäin turistihintoja eikä tinkimiseenkään suostuttu. Jos tämän olisi aiemmin arvannut, olisimme ostaneet Masai-kylästä matkamuistomme.

Viimeisenä aamuna meillä oli aikainen herätys, koska lähdimme aamusafarille. Kerkesimme nähdä upean auringonnousun, aurinko nousi taivaalle ihan minuuteissa. Kuvia oli hankala ottaa, koska kuski laittoi hanat kaakkoon auringon noustessa. Muutamat fotot saatiin kuitenkin tästäkin napattua muistoksi.

Safari kokemuksena oli jotain todella upeaa ja Masai Maralle on jossain vaiheessa päästävä uudestaan. Loppuun vielä muutama videopätkä safarilta: